Porozumienie Bractwa św. Pius X z Rzymem jeszcze nie teraz
Bractwo św. Piusa X oficjalnie ustosunkowało się do „ultimatum” postawionego w ubiegłym miesiącu przez Stolicę Apostolską.
W wydanym 1 lipca oświadczeniu rzecznik prasowy Bractwa św. Piusa X wyraża żal, że wiadomość o całej sprawie, wbrew przyjętym zwyczajom, przedostała się do prasy, co postawiło bractwo w sytuacji medialnej presji. Precyzując warunki postawione przez Stolicę Apostolską, ks. Alain Lorans przyznaje, że ich celem było stworzenie atmosfery sprzyjającej dalszemu dialogowi, a nie wymuszenie na bractwie konkretnych zobowiązań. Zwraca też uwagę, że warunki były dość ogólne. Nie ma w nich mowy ani o Soborze Watykańskim II, ani o posoborowej liturgii. Rzecznik lefebrystów daje do zrozumienia, że wymagania postawione przez Stolicę Apostolską same w sobie nie są problemem. Niezadowolenie budzi pośpiech, do jakiego zmusza się bractwo, oraz ekskomunika, w którą popadli konsekrowani przez abp. Marcela Lefebvre’a biskupi. Jej zdjęcie pozwoliłoby kontynuować dialog w życzliwej atmosferze.
Odnosząc się pozytywnie do jednego z żądań Stolicy Apostolskiej, rzecznik lefebrystów stwierdza, że bractwo nie stawia własnego nauczania ponad magisterium Ojca Świętego i nie sytuuje się w opozycji do Kościoła. Chce jednak, by dialog z Watykanem dotyczył kwestii doktrynalnych. Ks. Lorans ujawnia też, że bractwo odpowiedziało na ultimatum Stolicy Apostolskiej listem bp. Bernarda Fellay’a do Benedykta XVI. Dodano: 2008-07-04 07:55:27 Źródło: RV
Komentarze odzwierciedlają TYLKO i WYŁĄCZNIE opinie komentatorów.
Publikowane komentarze świadczą o wolności debaty, a nie o całkowitej zgodności ich treści z opinią redakcji.
Serwis fidelitas.pl jest przedsięwzięciem całkowicie prywatnym. Publikowane tu materiały nie są miarodajnym odzwierciedleniem stanowisk żadnych środowisk, organizacji czy instytucji.
Jak mówi sam Bp Bernard Fellay "to nie Bractwo stanowi problem". Kościół musi powrócić do swego odwiecznego Magisterium, a wtedy Bractwo nie będzie stanowiło "wyrzutu sumienia" dla kurii rzymskiej.
Adam
Adam 2008-12-18 15:00
"1 obnażeniem perfidii metody jaką trol próbuje prowadzić dyskusję"
np. wybierając z Tradycji fragmenty na poparcie własnych tez...
"2 ostrzeżeniem innych przed rzucaniem pereł przed wieprze"
Sam Pan polemizuje, a innym odradza?
"3 uświadomienie trolowi że został ziedentyfikowany i próżne są jego wysiłki w mieszaniu w głowach innym."
JP2 namierzył już dawno Państwa błędne rozumienie Tradycji - niestety jak je promowaliście, tak promujecie.
Jerzy hipopotam 2008-07-29 11:27
Nazywanie interlekutora trolem jest:
1 obnażeniem perfidii metody jaką trol próbuje prowadzić dyskusję
2 ostrzeżeniem innych przed "rzucaniem pereł przed wieprze"
3 uświadomienie trolowi że został ziedentyfikowany i próżne są jego [] wysiłki w mieszaniu w głowach innym
zaciekawiony 2008-07-28 16:44
To nazywanie interlokutora "trolem" jest "grzecznością i szacunkiem"? Acha...
Jerzy 2008-07-28 11:21
Rzeczywiście, grzeczność i okazywanie szacunku, to dla modernistów tylko "lokalna tradycja"...
Biedny p. Jerzy...
zaciekawiony 2008-07-27 23:13
Dlaczego tutaj wszyscy zwracają się per Pan/Pani? Czy to taka lokalna tradycja?
Jerzy 2008-07-25 19:41
AD Jerzy
Cieszę się, że ma Pan świadomość bliskości końca troli i trolizmów. Proszę jeszcze wyciągnąć z tego wnioski i zostać rzymskim katolikiem.
zaciekawiony 2008-07-25 10:39
Ale mimo to niektórzy pompują energię i środki w zamierające zjawisko, sztucznie podtrzymująć je przy zyciu, które w warunkach naturalnych skończyło by się dawno temu ;))))
Jerzy 2008-07-22 23:13
AD Jerzy 2008-07-21 14:36
Pocieszające, że tendencja spadkowa...
;)))
zaciekawiony 2008-07-22 16:17
Jeszcze trochę i będzie nas tylu, ilu tradycjonalistów :)))
Jerzy 2008-07-21 14:36
Jerzy, Xall... Latoś trole obrodziły!!!
:))
Wielu Was tam jeszcze?
zaciekawiony 2008-07-20 22:15
Zaciekawiony
Tu, u nas, w Bractwie, takie stanowisko nam wakuje!
Xall 2008-07-18 21:39
Panie Zaciekawiony
Pan jest bardzo męski. I taki pryncypialny... Może nawet nieomylny? Nie zechciałby Pan zostać kimś ważnym?
Xall 2008-07-18 21:34
Bartoś tak samo jak tradycjonaliści żył w świecie, który sam wykreował i który nie miał wiele współnego z rzeczywistością Kościoła. On targał jedność z lewej strony, wy robicie to samo z prawej.
Czy ja czegoś nieakceptuję w Kościele? Czego? Eucharystii, Soboru, Magiterium posoborowych papiezy? Odnowy posoborowej, otwarcia na świat, ekumenizum, dialogu?
Mi Kościół "posoborowy" otwiera szeroko drzwi do liturgii, do Ojców, do bogactwa i piękna świata, innych religii i kultur.
To Kościół "posoborowy" uśmiecha się do świata i ludzi, dla których Wy macie tylko nathemę. Nie macie władzy ekskomunikować, więć mówicie: troll - mentalność ta sama.
Jerzy 2008-07-18 20:12
Jerzy 2008-07-18 13:39
Nie można dać tego czego się nie ma!!!
Trole mają FUNDAMENTALNE braki w dziedzinie liturgii, a co gorsza, to mają poważne skrzywienie, tak psychiczne jak i duchowe, więc o czym mówimy?
Jedyne co zostaje to nie rzucać pereł...
Uśmiechnij się - jak nie możesz zmienić to zaakceptuj, nazwij rzeczy po imieniu i pójdź śladem Bartosiów!!!
:)))
zaciekawiony 2008-07-18 14:31
JAK NAJWIĘCEJ DYSKUTOWAĆ Z LASANDRYSTAMI!!!
K A R M I Ć ICH WIEDZĄ O HISTORII LITURGII
! ! ! ! ! ! !
Jerzy 2008-07-18 13:39
NIE KARMIĆ TROLI!!!
zaciekawiony 2008-07-18 12:11
W lasandrystę, który sakralizuje dowolnie wybrany wycinek przeszłości ;)Niestety Wasze korzenie nie sięgają ani średniowiecznego pluralizmu liturgii, ani jej wykładni Ojców Kościoła, ani jej pierwotnych form :((
Jerzy 2008-07-17 22:38
A jak komuś brak korzenia?
To w kogo się zmienia?
W trola?
A biorąc pod uwagę hasło "nie karmić troli". to lepijej... z głodu
zaciekawiony 2008-07-16 22:36
Spoko, jeszcze się będę śmiał :)
Na marach przeszłości
nie zbuduje się duchowości,
Co pozbawione korzeni
to się szybko odmieni.
Jerzy, przywiązany do swojego nika 2008-07-16 21:16
ad Jerzy, trochę smutny 2008-07-15 20:38
zmień nik na: biedny Jerzy
zaciekawiony 2008-07-16 15:15
Źle się dzieje, kard. Hoyos własnie napisał dokument w którym twierdzi, że FSSPX to nie schizma :(( Papież Benedykt XVI rozkręca tradi ofensywę coraz bardziej :(( właśnie wytrącił dzieciom Soboru kolejną broń z ręki :((
To czas próby dla pokolenia JP2 - czy pozostanie wierne dziedzictwu Jana Pawła i podążać będzie drogą odnowy przywracającej Kościołowi blask młodego Kościoła.
Jerzy, trochę smutny 2008-07-15 20:38
ad Extra Ecclesiam nulla Salus! 2008-07-11 09:15
„ciężkie przestępstwo”
Gdyby nie to „ciężkie przestępstwo” to nie byłoby dziś biskupów wyświęconych tradycyjnie (oprócz tych np. z linii bp Thuca). Gdyby nie cała działalność owej „przestępczej grupy” Tradycja byłaby już martwa, i nic by nie dały żadne próby jej wskrzeszania. Można lefebvrystów nie lubić ale "fakt jest taki", że to niemal wyłącznie im zawdzięczamy przetrwanie tradycyjnej nauki, sakramentów i Mszy. Inne, zwykle małe ośrodki zamarły lub się „pojednały”. Gdyby nie owa „zbrodnia” z 1988 r. nie byłoby żadnych indultów itp., bo moderna liczyła, że tradycja wymrze ze starości i problem zniknie. A tu sukcesja apostolska przeszła na następne pokolenie i sól w oku szczypie dalej. Bez biskupa – nie ma ciągłości. Bez ciągłości – nie ma tradycji. To dlatego nie chcieli zezwolić na tradycyjne konsekracje i nie ma innych przyczyn.
Eochaid 2008-07-15 15:21
@@@Tedek
Teraz to Ty przesadzasz - dektert to dokument, a wywiad to ... nie dokument :))
"Kiedy wiec wypowiada sie na temat lefebvrystow, uczestniczy w sprawowaniu Piotrowego prymatu."
A wiesz, że jeśli masz rację, to kard. Kasper mówiąć o ekumeniźmie też uczestniczy w sprawowaniu prymatu... konsekwencje tego były by dla Tradycjonalistów niezbyt przyjemne ;)
@@@ zaciekawiony
No som prosty człowiek, ale na propagandę lasandrystów uwrażliwion. Dyć każdy se interesować teologiją może, nie? Trza się cieszyć, że i jo.
Jerzy 2008-07-15 00:04
Jeżeli porozumienie jeszcze nie teraz, to kiedy? Wtedy, gdy nienawiść do tzw. posoborowego Kościoła w sercach niektórych lefebvrystów jeszcze bardziej wzrośnie i będzie już nieprzezwyciężalna?
trad 2008-07-14 09:50
AD Extra Ecclesiam nulla Salus! 2008-07-11 09:15
"A fakty są takie, że 20 lat temu Abp Lefebvre i nowi biskupi FSSPX popełnili ciężkie przestępstwo kościelne i powinni teraz pokornie prosić o wybaczenie i darowanie kar kościelnych."
Zastanów się człowieku, czy wypisywanie takich bzdur nie jest [] !!!
Masz zachwiane proporcje!!! I wydajesz się być []
zaciekawiony 2008-07-11 11:30
Ad basinsky - "cóż za bzdury" - a to co za język?
Jeśli pyta Pan o "jedność" - to jest język Ewangelii:
„Ojcze Święty, proszę nie tylko za nimi, ale i za tymi, którzy dzięki ich słowu będą wierzyć we Mnie, aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili jedno w Nas, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał..." (J 17,20-26)
Ma Pan rację, potrzeba nam jedności w Prawdzie. A fakty są takie, że 20 lat temu Abp Lefebvre i nowi biskupi FSSPX popełnili ciężkie przestępstwo kościelne i powinni teraz pokornie prosić o wybaczenie i darowanie kar kościelnych.
Extra Ecclesiam nulla Salus! 2008-07-11 09:15
Jedność nad wszystko! Nad Prawdę czyli Boga, cóż za bzdury to taki język uni europejskiej?
basinsky 2008-07-10 22:38
"Wartość niekwestionowanej jedności z Rzymem nie może być w pełni wypowiedziana w ziemskim języku i dlatego mamy nadzieję, że wszyscy tradycjonalistyczni kapłani, którzy jeszcze tego nie uczynili, odpowiedzą na wezwanie Papieża Benedykta XVI do radowania się łaską, dającej pokój, bezwarunkowej jedności z nim. Uwierzcie nam – cena, którą trzeba zapłacić jest niczym; nawet wszystkie wrogie głosy, które grzmiały przeciwko nam i oczerniały nas, są niczym wobec bezsprzecznej jedności z Wikariuszem Chrystusa – inni oddali za to życie"
o. Michael Mary - Redemptorysta z Papa Stronsay, ex-lefebrysta
Extra Ecclesiam nulla Salus! 2008-07-09 22:17
ad Jerzy
Panie Jerzy ma Pan po prostu ma zbyt mało wiedzy, tak w zakresie prawa kanonicznego, jak i faktograficznej związanej z FSSPX, tak więc Pańskie sądy są po prostu ułomne. Ma Pan zapewne dobre intencje, ale to za mało! Proponuję najpierw temat przemodlić, potem uczciwie przestudiować prawo kanoniczne i całą historię FSSPX (i wersję modern i wersję FSSPX). Tak przygotowany może Pan wygłosić swoją opinię na ten temat. Póki co to robi Pan za "pożytecznego idiotę".
zaciekawiony 2008-07-09 10:44
No bez przesady. Nie jest prawda, ze wszyscy trzej wspomniani kardynalowie maja tyle samo do powiedzenia o lefebvrystach. Kard. Hoyos zostal mianowany przez Papieza na przewodniczacego papieskiej rady m.in. ds. lefebvrystow. Kiedy wiec wypowiada sie na temat lefebvrystow, uczestniczy w sprawowaniu Piotrowego prymatu. Tak samo jak kard. Levada, kiedy ekskomunikuje kobiety-biskupki. W Kosciele istnieje cos takiego jak wladza delegowana
Ted 2008-07-08 23:03
Kardynał Hoyos uważa, że lefebvryści są katolikami. Kardynał Glemp uważa, że nie są, a kard. Kasper też czasem udziela wywiadów i mówi, co uważa o tym, kto "jest w Kościele".
Zatem mamy panoramę poglądów purpuratów... a ja nie wierzę w poglądy kardynałów, tylko w to, co głosi Magisterium. O FSSPX traktuje pewien list apostolski, który był tu przytaczany setki razy. Innego tekstu Magisterium o FSSPX nie ma, w przeciwieństwie do wielu, wykluczających się wzajemnie, wywiadów.
Piękne słowa pokazują, że pańskie chwalenie lefebvrystów za to, że idą do seminariów czy maja sporo potomstwa jest bezpodstawne. Mogą robić co chcą, ale to nie w ich Bractwie odnajdujemy Zbawienie.
Jakość argumentów nie zależy od ilości dzieci etc więc pytam: jak ilość moich pociech i innych osiągnieć rozrodczych ma się do zasadności tego, co piszę?
Jerzy 2008-07-08 20:16
@Jerzy - piękne słowa - ale jak one się mają do temetu?
Przecież ksieża FSSPX są w Kosciele Katolickim.
Poczytaj Pan ost. wypowiedzi kard. Hoyosa.
Acha - no i czekam na odp. - ile dzięki Panu osób poszło do seminariów, ile rodzin nakłonił Pan do posiadania wiecej niż 3-ki dzieci?
porys 2008-07-07 19:38
Jak można dyskutować nt. Bractwa P X nie podając konkretnych! zarzutów względem SW II i JPII, ani Benedykta XVI. To jest jednostronne podejście, a prawda broni się sama.
JPII był papieżem i ma należny szacunek, ale nie był Bogiem i mógł popełniać błędy (o ile nie nauczał oficjalnie) dlatego apeluję do moderatora, aby nie przeginał z cenzurą bo uniemożliwia odkrywanie prawdy i trzeżwe spojrzenie na sprawy ...
basinsky 2008-07-07 14:15
Po owocach ich poznacie!
[] to upadek chrześcijaństwa w Europie,
to zgorszenie i relatywizm któremu kościół nie potrafi się przeciwstawić uwięziony przez tzw prawa człowieka i tzw tolerancję.
Hierarchowie politykują i kolaborują ze świeckimi czyt. antychrześciańskimi państwami, tym samym politykuje ich sumienie, nie potrafią walczyć!
przestali być przewodnikami pasterzami stali się słabymi administratorami dóbr o które się boją.
Nadzieja w Bogu i []
basinsky 2008-07-07 13:46
@ Brat porys
"Poza Kościołem można wszystko uczynić, poza zbawieniem duszy. Można doznawać czci, można przyjmować sakramenty, można śpiewać Alleluja, można odpowiadać Amen, można głosić Ewangelię, można wyznawać i głosić wiarę w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego, ale w y ł ą c z n i e w Kościele katolickim można odnaleźć zbawienie."
Św. Augustyn
Jerzy 2008-07-06 23:07
@ BIAŁY I DURNY
Jeszcze więcej Bracie:
8. jadamy z celnikami
9. zadajemy się z cudzołoznicami
10. gadamy z Sanhedrynem
11. mówimy do zdrajcy "przyacielu [po coś przyszedł...]
Jerzy 2008-07-06 23:04
"by dialog z Watykanem dotyczył kwestii doktrynalnych"
A jakież to elementy doktryny katolickiej chce Bractwo dialogować?
Ani też nie robili celowo głupich i fałszywych przecieków do prasy, żeby zaszkodzić sprawie...
Mateuszmwroc 2008-07-06 12:26
No dobra Panie Jerzy - ile osób już nawróciło się dzięki Panu/ Ile osób dzięki Panu poszło do seminarium, ile rodzin zachęcił Pan do posiadania ponad 3-ki dzieci?
Zapewniam Pana, ze b. wielu z kapłanów FSSPX (i w ogóle tradycjonalistów) może ze spokojnym sumieniem podać b. wiele powyższych przypadków ze swojego życia.
porys 2008-07-04 22:30
Nie rozumiem.Skąd to ciągłe stawianie warunków przez bractwo, u którego korzeni leży ekskomunika. A więc (w moim rozumieniu) coś, co każe chować głowę w piasek. Gdyby tak jakiegoś szaraczka taka ekskomunika "puknęła" to nikt nie bąknął by ani słowa. Dlaczego taka podwójna miara ?
Wydaje mi się, że to co obserwujemy od dłuższego już czasu to lekka przesada.
zdziwiony a może i zgorszony 2008-07-04 21:49
...A więc idziemy za ( wiadomo kim ) i:
1/ całujemy koran ?
2/ stawiamy posąg buddy na tabernakulum ?
3/ kładziemy kartkę z modlitwą na Ścianie Płaczu ?
4/ chwalimy wartości wudu ?
5/ dajemy komunię na rękę ?
6/ modlimy się z innowieracami ?
7/ rezygnujemy z nawracania schizmatyków ?
BIAŁY I DUMNY 2008-07-04 14:45
Uczniowie Pana Jezusa szli za Nim i wierzyli Mu, a nie wysyłali listy i oświadczenia rzecznika prasowego.
Uczniowie Pana Jezusa szli za Nim i wierzyli Mu, a nie wysyłali listy i oświadczenia rzecznika prasowego.
Jerzy 2008-07-04 12:45
...A więc idziemy za ( wiadomo kim ) i:
1/ całujemy koran ?
2/ stawiamy posąg buddy na tabernakulum ?
3/ kładziemy kartkę z modlitwą na Ścianie Płaczu ?
4/ chwalimy wartości wudu ?
5/ dajemy komunię na rękę ?
6/ modlimy się z innowieracami ?
7/ rezygnujemy z nawracania schizmatyków ?
BIAŁY I DUMNY 2008-07-04 14:45
Nie rozumiem.Skąd to ciągłe stawianie warunków przez bractwo, u którego korzeni leży ekskomunika. A więc (w moim rozumieniu) coś, co każe chować głowę w piasek. Gdyby tak jakiegoś szaraczka taka ekskomunika "puknęła" to nikt nie bąknął by ani słowa. Dlaczego taka podwójna miara ?
Wydaje mi się, że to co obserwujemy od dłuższego już czasu to lekka przesada.
zdziwiony a może i zgorszony 2008-07-04 21:49
No dobra Panie Jerzy - ile osób już nawróciło się dzięki Panu/ Ile osób dzięki Panu poszło do seminarium, ile rodzin zachęcił Pan do posiadania ponad 3-ki dzieci?
Zapewniam Pana, ze b. wielu z kapłanów FSSPX (i w ogóle tradycjonalistów) może ze spokojnym sumieniem podać b. wiele powyższych przypadków ze swojego życia.
porys 2008-07-04 22:30
Ani też nie robili celowo głupich i fałszywych przecieków do prasy, żeby zaszkodzić sprawie...
Mateuszmwroc 2008-07-06 12:26
"by dialog z Watykanem dotyczył kwestii doktrynalnych"
A jakież to elementy doktryny katolickiej chce Bractwo dialogować?
8. jadamy z celnikami
9. zadajemy się z cudzołoznicami
10. gadamy z Sanhedrynem
11. mówimy do zdrajcy "przyacielu [po coś przyszedł...]
Jerzy 2008-07-06 23:04
@ Brat porys
"Poza Kościołem można wszystko uczynić, poza zbawieniem duszy. Można doznawać czci, można przyjmować sakramenty, można śpiewać Alleluja, można odpowiadać Amen, można głosić Ewangelię, można wyznawać i głosić wiarę w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego, ale w y ł ą c z n i e w Kościele katolickim można odnaleźć zbawienie."
Św. Augustyn
Jerzy 2008-07-06 23:07
Po owocach ich poznacie!
[] to upadek chrześcijaństwa w Europie,
to zgorszenie i relatywizm któremu kościół nie potrafi się przeciwstawić uwięziony przez tzw prawa człowieka i tzw tolerancję.
Hierarchowie politykują i kolaborują ze świeckimi czyt. antychrześciańskimi państwami, tym samym politykuje ich sumienie, nie potrafią walczyć!
przestali być przewodnikami pasterzami stali się słabymi administratorami dóbr o które się boją.
Nadzieja w Bogu i []
basinsky 2008-07-07 13:46
Jak można dyskutować nt. Bractwa P X nie podając konkretnych! zarzutów względem SW II i JPII, ani Benedykta XVI. To jest jednostronne podejście, a prawda broni się sama.
JPII był papieżem i ma należny szacunek, ale nie był Bogiem i mógł popełniać błędy (o ile nie nauczał oficjalnie) dlatego apeluję do moderatora, aby nie przeginał z cenzurą bo uniemożliwia odkrywanie prawdy i trzeżwe spojrzenie na sprawy ...
basinsky 2008-07-07 14:15
@Jerzy - piękne słowa - ale jak one się mają do temetu?
Przecież ksieża FSSPX są w Kosciele Katolickim.
Poczytaj Pan ost. wypowiedzi kard. Hoyosa.
Acha - no i czekam na odp. - ile dzięki Panu osób poszło do seminariów, ile rodzin nakłonił Pan do posiadania wiecej niż 3-ki dzieci?
porys 2008-07-07 19:38
Kardynał Hoyos uważa, że lefebvryści są katolikami. Kardynał Glemp uważa, że nie są, a kard. Kasper też czasem udziela wywiadów i mówi, co uważa o tym, kto "jest w Kościele".
Zatem mamy panoramę poglądów purpuratów... a ja nie wierzę w poglądy kardynałów, tylko w to, co głosi Magisterium. O FSSPX traktuje pewien list apostolski, który był tu przytaczany setki razy. Innego tekstu Magisterium o FSSPX nie ma, w przeciwieństwie do wielu, wykluczających się wzajemnie, wywiadów.
Piękne słowa pokazują, że pańskie chwalenie lefebvrystów za to, że idą do seminariów czy maja sporo potomstwa jest bezpodstawne. Mogą robić co chcą, ale to nie w ich Bractwie odnajdujemy Zbawienie.
Jakość argumentów nie zależy od ilości dzieci etc więc pytam: jak ilość moich pociech i innych osiągnieć rozrodczych ma się do zasadności tego, co piszę?
Jerzy 2008-07-08 20:16
No bez przesady. Nie jest prawda, ze wszyscy trzej wspomniani kardynalowie maja tyle samo do powiedzenia o lefebvrystach. Kard. Hoyos zostal mianowany przez Papieza na przewodniczacego papieskiej rady m.in. ds. lefebvrystow. Kiedy wiec wypowiada sie na temat lefebvrystow, uczestniczy w sprawowaniu Piotrowego prymatu. Tak samo jak kard. Levada, kiedy ekskomunikuje kobiety-biskupki. W Kosciele istnieje cos takiego jak wladza delegowana
Ted 2008-07-08 23:03
ad Jerzy
Panie Jerzy ma Pan po prostu ma zbyt mało wiedzy, tak w zakresie prawa kanonicznego, jak i faktograficznej związanej z FSSPX, tak więc Pańskie sądy są po prostu ułomne. Ma Pan zapewne dobre intencje, ale to za mało! Proponuję najpierw temat przemodlić, potem uczciwie przestudiować prawo kanoniczne i całą historię FSSPX (i wersję modern i wersję FSSPX). Tak przygotowany może Pan wygłosić swoją opinię na ten temat. Póki co to robi Pan za "pożytecznego idiotę".
zaciekawiony 2008-07-09 10:44
"Wartość niekwestionowanej jedności z Rzymem nie może być w pełni wypowiedziana w ziemskim języku i dlatego mamy nadzieję, że wszyscy tradycjonalistyczni kapłani, którzy jeszcze tego nie uczynili, odpowiedzą na wezwanie Papieża Benedykta XVI do radowania się łaską, dającej pokój, bezwarunkowej jedności z nim. Uwierzcie nam – cena, którą trzeba zapłacić jest niczym; nawet wszystkie wrogie głosy, które grzmiały przeciwko nam i oczerniały nas, są niczym wobec bezsprzecznej jedności z Wikariuszem Chrystusa – inni oddali za to życie"
o. Michael Mary - Redemptorysta z Papa Stronsay, ex-lefebrysta
Extra Ecclesiam nulla Salus! 2008-07-09 22:17
Jedność nad wszystko! Nad Prawdę czyli Boga, cóż za bzdury to taki język uni europejskiej?
basinsky 2008-07-10 22:38
Ad basinsky - "cóż za bzdury" - a to co za język?
Jeśli pyta Pan o "jedność" - to jest język Ewangelii:
„Ojcze Święty, proszę nie tylko za nimi, ale i za tymi, którzy dzięki ich słowu będą wierzyć we Mnie, aby wszyscy stanowili jedno, jak Ty, Ojcze, we Mnie, a Ja w Tobie, aby i oni stanowili jedno w Nas, aby świat uwierzył, żeś Ty Mnie posłał..." (J 17,20-26)
Ma Pan rację, potrzeba nam jedności w Prawdzie. A fakty są takie, że 20 lat temu Abp Lefebvre i nowi biskupi FSSPX popełnili ciężkie przestępstwo kościelne i powinni teraz pokornie prosić o wybaczenie i darowanie kar kościelnych.
Extra Ecclesiam nulla Salus! 2008-07-11 09:15
AD Extra Ecclesiam nulla Salus! 2008-07-11 09:15
"A fakty są takie, że 20 lat temu Abp Lefebvre i nowi biskupi FSSPX popełnili ciężkie przestępstwo kościelne i powinni teraz pokornie prosić o wybaczenie i darowanie kar kościelnych."
Zastanów się człowieku, czy wypisywanie takich bzdur nie jest [] !!!
Masz zachwiane proporcje!!! I wydajesz się być []
zaciekawiony 2008-07-11 11:30
Jeżeli porozumienie jeszcze nie teraz, to kiedy? Wtedy, gdy nienawiść do tzw. posoborowego Kościoła w sercach niektórych lefebvrystów jeszcze bardziej wzrośnie i będzie już nieprzezwyciężalna?
trad 2008-07-14 09:50
@@@Tedek
Teraz to Ty przesadzasz - dektert to dokument, a wywiad to ... nie dokument :))
"Kiedy wiec wypowiada sie na temat lefebvrystow, uczestniczy w sprawowaniu Piotrowego prymatu."
A wiesz, że jeśli masz rację, to kard. Kasper mówiąć o ekumeniźmie też uczestniczy w sprawowaniu prymatu... konsekwencje tego były by dla Tradycjonalistów niezbyt przyjemne ;)
@@@ zaciekawiony
No som prosty człowiek, ale na propagandę lasandrystów uwrażliwion. Dyć każdy se interesować teologiją może, nie? Trza się cieszyć, że i jo.
Jerzy 2008-07-15 00:04
ad Extra Ecclesiam nulla Salus! 2008-07-11 09:15
„ciężkie przestępstwo”
Gdyby nie to „ciężkie przestępstwo” to nie byłoby dziś biskupów wyświęconych tradycyjnie (oprócz tych np. z linii bp Thuca). Gdyby nie cała działalność owej „przestępczej grupy” Tradycja byłaby już martwa, i nic by nie dały żadne próby jej wskrzeszania. Można lefebvrystów nie lubić ale "fakt jest taki", że to niemal wyłącznie im zawdzięczamy przetrwanie tradycyjnej nauki, sakramentów i Mszy. Inne, zwykle małe ośrodki zamarły lub się „pojednały”. Gdyby nie owa „zbrodnia” z 1988 r. nie byłoby żadnych indultów itp., bo moderna liczyła, że tradycja wymrze ze starości i problem zniknie. A tu sukcesja apostolska przeszła na następne pokolenie i sól w oku szczypie dalej. Bez biskupa – nie ma ciągłości. Bez ciągłości – nie ma tradycji. To dlatego nie chcieli zezwolić na tradycyjne konsekracje i nie ma innych przyczyn.
Eochaid 2008-07-15 15:21
Źle się dzieje, kard. Hoyos własnie napisał dokument w którym twierdzi, że FSSPX to nie schizma :(( Papież Benedykt XVI rozkręca tradi ofensywę coraz bardziej :(( właśnie wytrącił dzieciom Soboru kolejną broń z ręki :((
To czas próby dla pokolenia JP2 - czy pozostanie wierne dziedzictwu Jana Pawła i podążać będzie drogą odnowy przywracającej Kościołowi blask młodego Kościoła.
Jerzy, trochę smutny 2008-07-15 20:38
ad Jerzy, trochę smutny 2008-07-15 20:38
zmień nik na: biedny Jerzy
zaciekawiony 2008-07-16 15:15
Spoko, jeszcze się będę śmiał :)
Na marach przeszłości
nie zbuduje się duchowości,
Co pozbawione korzeni
to się szybko odmieni.
Jerzy, przywiązany do swojego nika 2008-07-16 21:16
A jak komuś brak korzenia?
To w kogo się zmienia?
W trola?
A biorąc pod uwagę hasło "nie karmić troli". to lepijej... z głodu
zaciekawiony 2008-07-16 22:36
W lasandrystę, który sakralizuje dowolnie wybrany wycinek przeszłości ;)Niestety Wasze korzenie nie sięgają ani średniowiecznego pluralizmu liturgii, ani jej wykładni Ojców Kościoła, ani jej pierwotnych form :((
Jerzy 2008-07-17 22:38
NIE KARMIĆ TROLI!!!
zaciekawiony 2008-07-18 12:11
JAK NAJWIĘCEJ DYSKUTOWAĆ Z LASANDRYSTAMI!!!
K A R M I Ć ICH WIEDZĄ O HISTORII LITURGII
! ! ! ! ! ! !
Jerzy 2008-07-18 13:39
Jerzy 2008-07-18 13:39
Nie można dać tego czego się nie ma!!!
Trole mają FUNDAMENTALNE braki w dziedzinie liturgii, a co gorsza, to mają poważne skrzywienie, tak psychiczne jak i duchowe, więc o czym mówimy?
Jedyne co zostaje to nie rzucać pereł...
Uśmiechnij się - jak nie możesz zmienić to zaakceptuj, nazwij rzeczy po imieniu i pójdź śladem Bartosiów!!!
:)))
zaciekawiony 2008-07-18 14:31
Bartoś tak samo jak tradycjonaliści żył w świecie, który sam wykreował i który nie miał wiele współnego z rzeczywistością Kościoła. On targał jedność z lewej strony, wy robicie to samo z prawej.
Czy ja czegoś nieakceptuję w Kościele? Czego? Eucharystii, Soboru, Magiterium posoborowych papiezy? Odnowy posoborowej, otwarcia na świat, ekumenizum, dialogu?
Mi Kościół "posoborowy" otwiera szeroko drzwi do liturgii, do Ojców, do bogactwa i piękna świata, innych religii i kultur.
To Kościół "posoborowy" uśmiecha się do świata i ludzi, dla których Wy macie tylko nathemę. Nie macie władzy ekskomunikować, więć mówicie: troll - mentalność ta sama.
Jerzy 2008-07-18 20:12
Panie Zaciekawiony
Pan jest bardzo męski. I taki pryncypialny... Może nawet nieomylny? Nie zechciałby Pan zostać kimś ważnym?
Xall 2008-07-18 21:34
Zaciekawiony
Tu, u nas, w Bractwie, takie stanowisko nam wakuje!
Xall 2008-07-18 21:39
Jerzy, Xall... Latoś trole obrodziły!!!
:))
Wielu Was tam jeszcze?
zaciekawiony 2008-07-20 22:15
Jeszcze trochę i będzie nas tylu, ilu tradycjonalistów :)))
Jerzy 2008-07-21 14:36
AD Jerzy 2008-07-21 14:36
Pocieszające, że tendencja spadkowa...
;)))
zaciekawiony 2008-07-22 16:17
Ale mimo to niektórzy pompują energię i środki w zamierające zjawisko, sztucznie podtrzymująć je przy zyciu, które w warunkach naturalnych skończyło by się dawno temu ;))))
Jerzy 2008-07-22 23:13
AD Jerzy
Cieszę się, że ma Pan świadomość bliskości końca troli i trolizmów. Proszę jeszcze wyciągnąć z tego wnioski i zostać rzymskim katolikiem.
zaciekawiony 2008-07-25 10:39
Dlaczego tutaj wszyscy zwracają się per Pan/Pani? Czy to taka lokalna tradycja?
Jerzy 2008-07-25 19:41
Rzeczywiście, grzeczność i okazywanie szacunku, to dla modernistów tylko "lokalna tradycja"...
Biedny p. Jerzy...
zaciekawiony 2008-07-27 23:13
To nazywanie interlokutora "trolem" jest "grzecznością i szacunkiem"? Acha...
Jerzy 2008-07-28 11:21
Nazywanie interlekutora trolem jest:
1 obnażeniem perfidii metody jaką trol próbuje prowadzić dyskusję
2 ostrzeżeniem innych przed "rzucaniem pereł przed wieprze"
3 uświadomienie trolowi że został ziedentyfikowany i próżne są jego [] wysiłki w mieszaniu w głowach innym
zaciekawiony 2008-07-28 16:44
"1 obnażeniem perfidii metody jaką trol próbuje prowadzić dyskusję"
np. wybierając z Tradycji fragmenty na poparcie własnych tez...
"2 ostrzeżeniem innych przed rzucaniem pereł przed wieprze"
Sam Pan polemizuje, a innym odradza?
"3 uświadomienie trolowi że został ziedentyfikowany i próżne są jego wysiłki w mieszaniu w głowach innym."
JP2 namierzył już dawno Państwa błędne rozumienie Tradycji - niestety jak je promowaliście, tak promujecie.
Jerzy hipopotam 2008-07-29 11:27
Jak mówi sam Bp Bernard Fellay "to nie Bractwo stanowi problem". Kościół musi powrócić do swego odwiecznego Magisterium, a wtedy Bractwo nie będzie stanowiło "wyrzutu sumienia" dla kurii rzymskiej.
Adam
Adam 2008-12-18 15:00
Masz wiadomość???
Masz ciekawą wiadomość, pomysł na ankietę lub link do intersującego tekstu?
Chciałbyś podzielić się z innymi czytelnikami fidelitas.pl...
Internetowy Serwis Fidelitas.pl - Religia * Kultura * Społeczeństwo